نیروی انسانی مهمترین رکن سازمان است/ کارآفرین باید مهارت حفظ و نگهداشت نیروی انسانی را داشته باشد

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت در نشست تخصصی نیروی انسانی، فن‌آوری و آینده کسب وکار، نیروی انسانی را مهمترین رکن سازمان برشمرد.

به گزارش شاتا، نشست تخصصی نیروی انسانی، فن‌آوری و آینده کسب وکار امروز دوشنبه 23 مردادماه با حضور «امیرحسین اسدی» مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت و جمعی از مدیران و کارشناسان فعال در حوزه کسب و کار و کارآفرینی، در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

در این نشست «امیرحسین اسدی» مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت، در خصوص چالش‌های جذب و نگهداشت نیروی انسانی، اظهار کرد: چالش‌ اصلی حفظ نیروی انسانی، نزد خود کارآفرین و مربوط به بحث فرهنگ سازمانی است و این فرهنگ‌سازمانی کدگذاری، استاندارد و کاملا آنالیز نشده است.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی مهمترین رکن سازمان است، افزود: عامل بیش از 50 درصد شکست‌ها در کسب و کارهای خُرد و کلان، خود کارآفرین است؛ پس کارآفرین باید مهارت حفظ و نگهداشت نیروی انسانی را داشته باشد.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت با تاکید بر اینکه آموزش نیروی انسانی باید در 5 سطح انجام شود، آموزش صحیح را از مهمترین رکن‌های ماندگاری شرکت‌ها برشمرد.

وی به این موضوع اشاره کرده که اگر سازمانی بخواهد خود را در زمان تکانه‌ها و نوسانات اقتصادی حفظ کند، مدیر آن باید قدرت رهبری بالایی داشته و اصول حفظ تکانه‌ها را بلد باشد.

اسدی حقوق و مزایا را از دیگر موضوعات مهم در حفظ نیروی انسانی برشمرد و اضافه کرد: سازمان‌ها باید از روش‌های جدید استفاده کرده و نظام پرداختی را به‌نحوی در سیستم داخلی خود پیاده‌سازی کنند تا چالش‌های تورم روی زندگی نیروهای انسانی خود را به حداقل برسانند؛ یعنی افزایش حقوق و مزایا براساس نرخ تورم باشد.

نیروی انسانی مهمترین رکن سازمان است/ کارآفرین باید مهارت حفظ و نگهداشت نیروی انسانی را داشته باشد

وی پذیرش تفاوت‌ها و الزامات اخلاقی و ... از جمله رعایت حرمت‌ها، آداب برخورد با نیروها، اختلاف بین آقایان و بانوان و ... را از دیگر موارد مهمی برشمرد که باید توسط سازمان‌ها و کارآفرین‌ها در محیط‌های کسب و کار مورد تاکید قرار بگیرد.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت همچنین اعلام کرد که مدیریت اخراج در سازمان‌های بین‌المللی، یک فرآیند علمی و پیچیده است و مدیران باید در زمان اخراج موضوعاتی از جمله ازدواج، فوت، بچه‌دار شدن و ... را بررسی کنند.

در ادامه این نشست «ابوالفضل کیانی‌بختیاری» مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، با اشاره به اهمیت جذب و نگه‌داشت منابع انسانی و حفظ نخبگان، گفت: برای سازمان‌ها و کارآفرین‌ها، علاوه بر این مسائل می‌بایست برای انقلاب صنعتی چهارم، تحول دیجیتال، هوشمندسازی منابع انسانی و موضوعات روز این حوزه هم برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشند.

وی در مورد حفظ نخبگان هم اینگونه توضیح داد: با ایجاد شرایط جذب، نگه‌داشت و جبران خدمت برای نخبگان، می‌توان برندهای کارفرمایی بزرگ را ایجاد کرد. در این زمینه، برای نخبگان مهم است که در چه سازمان کار می‌کنند یا در چه برندی کارفرمایی فعال هستند و در کنار آن، ضمن حفظ معیشت، حفظ شانیت هم برای‌شان بسیار اهمیت دارد.

نیروی انسانی مهمترین رکن سازمان است/ کارآفرین باید مهارت حفظ و نگهداشت نیروی انسانی را داشته باشد

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه در دنیا چرخش مغزها در حال رخ دادن است و باید این پدیده را پذیرفت، هزینه بالا، ایجاد زیرساخت، در اختیار قراردادن شهرک صنعتی، درنظر گرفتن فضای فیزیکی، تیم‌سازی و مدیریت تیم‌ها از راه دور و ... را از جمله مسائلی برشمرد که کشورهای خارجی برای حفظ نخبگان خود از آنها بهره‌مند می‌شوند.

وی از بنیادملی نخبگان و سازمان‌های حامی نخبگان خواست تا مجددا شرایط اجرایی شدن طرح‌های خوب گذشته را برای انتقال دانش نخبگان ایرانی خارج از کشور، به ایران را فراهم کنند، توضیحاتی را در خصوص موضوعات «منابع انسانی هوشمند» و «مدیریت هوشمند منابع انسانی» ارائه داد.

کیانی‌بختیاری، آگاهی از کسب و کارهای جهانی را یک موضوع مهم برشمرد و گفت: مولفه‌های زبانی، تعهد و وفاداری، تفکر تحلیلی، توسعه روابط، ارزش‌ها و اصول اخلاقی، از موضوعات قابل اهمیت برای کسب و کارها به حساب می‌آید.

نیروی انسانی مهمترین رکن سازمان است/ کارآفرین باید مهارت حفظ و نگهداشت نیروی انسانی را داشته باشد

در ادامه نشست تخصصی نیروی انسانی، فن‌آوری و آینده کسب وکار، پنل تخصصی اول با حضور «سیدعلیرضا شجاعی» سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران برگزار شد و در خصوص مدل‌های برخورد سازمان‌ها با منابع انسانی در داخل و خارج از کشور، موضوعاتی برای حاضران در نشست مطرح شد.

پنل تخصصی دوم این نشست هم با موضوع کاربردی‌سازی تحول دیجیتال و مرور تجارب در حوزه مدیریت هوشمند منایع انسانی با راهبری «لیلی حبیبی» معاون دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 86

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =